Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Priorita zdraví

Proč někteří lidé denně potřebují citáty slavných k nakopnutí a jiní ne? Jak to, že se někomu ráno vstává lehce a někdo potřebuje pět budíků, aby se zvedl z postele? Proč se jeden podívá do zrcadla a cítí vůli ke změně a druhého to nikdy nenapadne, ať je zdravotní či tělesná situace jakákoliv? A čím to je, že můžete babičce desetkrát opakovat, že se nehubne tím, že se přestane jíst, a ona vám stejně pak u oběda řekne: „Spravila jsem se, musím přestat jíst.“? Nepochybně to lze dát za vinu naší lidské jedinečnosti.

Přece jen – co člověk, to unikát. Vztah k pohybu a zdravému životnímu stylu má každý jiný. Motivovat nás může výkon, zlepšení, zrychlení, zesílení, zbavení se bolestí atd. I když je možností skutečně mnoho, ve své praxi se už pár let snažím najít nějaký společný jmenovatel. Něco, co lidi neškatulkuje do motivace A, B nebo T. Něco, co takřka sedí každému stejně. Nebo by alespoň mělo či mohlo. Něco, na co si každý může sáhnout a co mají absolutně všichni při ruce. A to „něco“ je zdraví.

Výkon, zlepšení, zrychlení přichází často po letech tréninku. Vyřešit bolest kolene nebo kyčle mnohdy trvá týden, ale také půl roku v závislosti na typu problému. Na všechen progres se tedy musí čekat, tím pádem s námi není každý den a sáhnout si na něj nejde. Než se k vytouženému cíli dostaneme, je třeba mít denní nakopávač – denní dávku chuti a vůle dát se do pohybu, a to fyzicky i mentálně. Nějaký neustálý přísun motivace k tomu se o sebe starat. Pokud má člověk v hlavě jen ten cíl, může se velice jednoduše stát, že vyhoří, protože jej nedosáhne v nějakém jím nastaveném časovém limitu. Zkrátka je důležité mít motivaci na každý den.

Když se stane zdraví číslem jedna, celou situaci to značně zlehčí. Člověk se stane nezávislým na okolních stimulech, protože zdraví není v mobilu, chytrých hodinkách, tréninkovém plánu, na Facebooku a ani ho nenosí nikdo místo nás. Je naše. Dvacet čtyři hodin denně.

Zdraví  je s námi každý den a pokud se o něj zajímáme, většinou to znamená, že se staráme i o sebe a své fungování.

Tím pádem víme, co nám dělá dobře a co naopak špatně, případně jak se to projevuje.


Z pohledu lektora-trenéra  je s takto nastavenými jedinci velice jednoduché spolupracovat, protože je nemusí nikdo přemlouvat k domácímu cvičení nebo k pohybu obecně. Oni sami jsou si vědomi benefitů a věnují se těmto aktivitám bez vyzývání. Pokud se dostanou k doktorům, například k ortopedům, jsou jim zpravidla více nápomocní, protože tito pacienti mají vysledováné své pohybové návyky. O své tělo totiž jeví zájem, a tak ho i většinou lépe vnímají.


Asi se všichni shodneme na tom, že bez dobrého zdraví to v životě moc dobře nejde. Proto by ani nemělo být těžké si z něj udělat prioritu a tu hlavní motivaci. A to nejen v pohybu, ale v životě obecně.

Zdá se, že až příliš mnoho lidí hledá zbytečné komplikované přístupy. Nutno podotknout, že tomu přispívá i dnešní doba, která je plná sociálních sítí, influencerů a názorů. Bohužel se v té záplavě informací a nabídek poněkud ztrácí princip toho, jak je zdraví v základu vlastně jednoduché. Troufám si tvrdit, že každý z nás ví, že se má hýbat, jíst, kvalitně spát a umět relaxovat. To vše máme pod svou kontrolou, a i přes to neustále hledáme  návody u jiných. A ještě za ně často platíme. Jistě je důležité se vzdělávat a využívat služeb, které obohacují naše vědění. Nemělo by se to však změnit ve vytvoření závislosti na radách a doporučeních od druhých. Rozhoduje totiž naše vlastní tělo, nikoliv studie založená na tisíci jiných těl. Ta může být pouze jistým vodítkem. Skutečná aplikace a poznání vlastního zdraví jsou jen na nás. A protože nezahrnují nespočet dalších lidí, stávají se o to snazší. I skrze omyl se dá ledacos naučit. Ba co víc, dá se říct, že to celé je jádro pudla. Vyzkoušet, vysledovat a následně ponechat, či změnit.


Stane-li se zdraví v životě prioritou, přináší to s sebou sebevzdělávání a vnímání tělesných procesů. Zároveň se tím vymýtí i téměř všechny možné výmluvy, protože jak již bylo řečeno – hýbat se, jíst, spát a relaxovat tělo potřebuje. Denně. Není to otázka „chci“ nebo „nechci“, „mám čas“ nebo „nemám“, ale dělám, protože chci být fit!


Bohužel se poslední dobou setkáváme spíše s tím, jak si zdravý životní styl zařídit pomocí studií, grafů, elektroniky, hashtagů a podobných vymožeností co nejsložitější. Přitom je to opravdu jen nejlogičtější odpověď na tu nejjednodušší otázku: „Chci být zdravý/á?“. Pevně věřím, že nelze odpovědět nic jiného než rezolutní „Ano!“.


autor: Matěj Šulc
fotografie: Lucie Bašniarová

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Loono

Jak pečovat o své dobré nitro?

Během krize stoupl výskyt duševních chorob z 20 % na 30 %. I proto v letošním březnu spustila nezisková organizace Loono svou čtvrtou edukativní kampaň, tentokrát o duševním zdraví. My vám dnes ve spolupráci s organizací přinášíme konkrétní

Přečti si víc

Květákové placičky

(12 ks) Květák v současné době velmi často vídáme jako náhradu přílohy (jako tzv. květákovou rýži). A jsme znovu u těch sacharidů. Bát se jich nemusíme, opravdu. Musíme jen nastavit správné množství a vše půjde,

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.