Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

UV záření. Hrozba pro naši kůži?

UV záření má tlumivé účinky na imunitní buňky  v kůži a při chronickém vystavování dochází k zánětu. Proto je dobré si dávat při pobytu na slunci pozor a myslet na pár věcí. Jakých? To se dozvíte v dnešním článku.

UV záření dělíme podle vlnové délky na UVA (320-400nm), UVB (280-320 nm) a UVC (<280 nm). Zatímco záření UVC je zcela pohlceno atmosférou, záření UVA a UVB způsobují kožní projevy. UVA záření se podílí na pigmentaci kůže a proniká hlouběji do škáry. UVB záření díky kratší vlnové délce neproniká sklem, ale podílí se na vzniku zarudnutí a na pigmentaci a je příčinou poškození DNA,  zároveň však podporuje tvorbu vitaminu D. 

Dlouhodobé chronické účinky s kumulací dávek záření způsobují stárnutí kůže a některé formy kožní rakoviny. Lidské tělo je tak dokonalé, že se může při krátkodobém působení škodlivin samo ochránit, pokud ale působení trvá delší dobu, musíme být nápomocní a snažit se zvýšit si ochranu nebo posílit účinné mechanismy. 

Jaká pravidla dodržovat, abychom měli zdravou kůži?

  • Eliminovat pobyt na přímém slunci mezi 11-15h
  • Používat ochranné pomůcky (oděv, kšiltovka, brýle)
  • Používat SPF krémy 
  • Zahrnout antioxidanty do stravy (ty najdeme především v ovoci a zelenině nebo také v zeleném čaji)

Víte, co značí známý pojem SPF na opalovacích krémech?

SPF (sun protection factor) vyjadřuje schopnost zachytit a pohltit UV záření. Udává, kolikrát si můžeme pobyt na slunci prodloužit, aniž bychom se spálili. Čím větší je ochranný faktor, tím déle jsme bez rizika. Musíme myslet také na udržení ochrany a aplikaci opakovat zejména při pocení, koupání nebo sušení se ručníkem. Ochranný faktor ostatně můžeme spočítat podle jednoduchého vzorce.  Potřebujeme k tomu znát dobu plánovaného pobytu na slunci  v minutách a počet minut vlastní ochranné doby pokožky. Na internetu najdete spoustu tabulek, kde si můžete určit svůj fototyp a dozvědět se dobu  vlastní ochrany vaší pokožky. 

UV filtry jsou látky zabraňující nežádoucím účinkům UV záření. Dělíme je  na chemické a fyzikální. Fyzikální filtry jsou velice efektivní a oproti chemickým filtrům a fungují hned po aplikaci. Jedinou kosmetickou nevýhodou je nevstřebatelná bílá vrstva na kůži. Oproti tomu chemické filtry musí být aplikovány na kůži alespoň půl hodiny před sluněním.

Během letních radovánek myslete i na svoji kůži. Nezapomínejte, že kůže má kumulativní charakter, což znamená, že negativní efekt UV záření se v ní hromadí, a když ji začnete chránit už nyní, předejdete problémům v budoucnu. ☺


Zajímá tě toto téma? Projdi si následující odkazy!


autor: Nigar Jafarova
fotografie: Lucie Bašniarová
infografika: Tereza Junková

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Jsme stvořeni k běhu?

Některým je tato pohybová činnost známá pouze slovem, ovšem najdou se i tací, kteří naběhané kilometry počítají po stovkách. Běh, finále našeho motorického vývoje – dvanáct měsíců snažení, převalování se po zemi, vstávání

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.