Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Co je to mindfulness?

Mindfulness nám pomáhá být plně přítomní – být si vědomi, kde jsme, co děláme a nebýt zahlceni tím, co se děje okolo či uvnitř nás. Mindfulness (česky všímavost) nás tak vede k tomu, abychom více žili tady a teď, lépe zvládali stres, opakující se myšlenky či nepříjemné emoce. Díky tomu máme možnost být více nad věcí a mít osobní i pracovní život ve svých rukou.  

Science-based
Jedná se o vědecký přístup, který vznikl roku 1979 v USA na UMASS Medical School pod vedením Jona Kabat-Zinna. Od začátku probíhají výzkumy, které se zabývají tím, co doopravdy tento přístup přináší – co se děje v našem mozku během cvičení mindfulness a co jeho trénink přináší po osmi týdnech. Výzkumy ukazují, že mindfulness pozitivně mění fungování našeho mozku. Jedná se například o: 

  • vyšší rezistenci vůči stresu,
  • snížení tepu,
  • lepší zvládání emočně náročnějších situací,
  • zlepšení spánku,
  • vyšší koncentraci,
  • lepší empatii, paměť či imunitu.


Jeden příklad za všechny. V jednom z výzkumů zjistili, že prefrontální kortex, který nám mimo jiné pomáhá vidět věci z většího nadhledu a být si vědom různých možností řešení, byl po skončení 8týdenního kurzu aktivnější, dokonce fyzicky větší. Oproti tomu amygdala, která je odpovědná za emocionální a fyziologické reakce během stresové situace, byla méně aktivní, dokonce fyzicky menší. Jinými slovy, po osmi týdnech cvičení je náš mozek rezistentnější, například vůči stresu. 

8týdenní MBSR kurzy
Tyto 8týdenní MBSR (mindfulness-based stress reduction) kurzy vznikly roku 1979 na UMASS Medical School. Kurzy nabízejí ucelený a osvědčený způsob, jak si během osmi týdnů osvojit mindfulness a dokázat jej využívat v běžném životě. 

Lidé si často po skončení těchto kurzů uvědomovali, že nejsou jen svými myšlenkami a že se jimi již nenechávají vláčet. To samé platí i o fyzickém diskomfortu, bolesti, nepříjemných emocích – díky mindfulness je dokážou dříve zaregistrovat a nechat rychleji odeznít. 

Mindfulness cvičení
Jedná se o typ mentálního tréninku, kdy si všímáme toho, co se v danou chvíli děje, co prožíváme, tedy co vnímáme v rovině těla, emocí a myšlenek. Postupně tak více vnímáme, co se děje okolo a také uvnitř nás. Tento přístup nás navíc učí, jak se k tomu, co vnímáme, máme vztahovat jinak než navykle. Skrze to dokážeme postupně měnit naše navyklé způsoby jednání, automatické stresové reakce či negativní myšlenky. Jak dr. Richard Davidson ukázal, změna fungování našeho mozku je možná právě díky uvědomování si toho, co zažíváme. 

Jak takové cvičení může vypadat? Zaměřte svoji pozornost na svůj dech a všímejte si jej moment za momentem. Můžete například pozorovat, jak se hrudník zvedá a jak klesá, jak dech vchází do celého těla a následně z něj vychází ven. Vždy, když se vaše mysl zatoulá (k nějaké myšlence, zvuku…), pozornost opakovaně vracejte zpět ke svému dechu. Pokud byste chtěli využít nahrávku, která vás tímto cvičením provede, můžete využít, tuto

Dokáže to každý
Nejedná se ale o žádnou super nedostižnou schopnost. Jedná se o dovednost, kterou se může naučit každý. Základem je začít si více všímat toho, co se v danou chvíli děje, a vztahovat se k tomuto prožitku bez zbytečného přemýšlení, spíše s laskavostí. Už jen díky tomu, že přivedeme svoji pozornost ke svému tělu, si můžeme více uvědomit, jak některé myšlenky jsou zbytečné a co v danou chvíli doopravdy potřebujeme.

Myšlenka, že štěstí lze vnímat jako dovednost, kterou vyslovil autor podcastu Ten Percent Happier with Dan Harris, se mi líbí. Je to něco, co můžeme moment za momentem budovat a díky čemu můžeme věnovat méně pozornosti zbytečným či kritickým myšlenkám, a tak více žít to, co se v danou chvíli děje.


Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Slovníček emocí: zahlcení

Je pocit přetížení či pohlcení. Řada z nás ho popisuje jako „plnou hlavu myšlenek, která nejde vypnout.“ Zahlcení – ať už emoční, či informační – v nás vyvolává různé pocity. Přichází, když je toho

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.