Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

#nekaslinasebe

(ne)PŘÍTEL číslo jedna: EMOCE.

Emoce. Neodmyslitelná součást našeho každodenního života. A proč teda takový název článku? Zeptám se tě na jednu důležitou otázku:

„Myslíš si, že je špatně cítit se špatně?“

 Pokud je tvoje odpověď ano, ráda bych ti chtěla říct jednu důležitou věc. Je možné, že někdy koukáš na své emoce jako na nepřátele. A přitom jsou tu s tebou každý den.

A právě proto, že o emocích často přemýšlíme jako o nepříteli, jsme si postupně vytvořili NÁVYK, že od nepříjemných (někdy tebou nazývaných „negativních“) emocí máme co nejdříve utéct, anebo se jich zbavit. No řekněme si to upřímně, pozitivní návyk to není. A tenhle návyk se nám usadil hluboko v mozku, ve struktuře odpovědné za prožívání emocí – AMYGDALE. A kvůli tomu, že mozek vnímá negativní emoce jako něco nebezpečného, pokaždé, když se s nimi znovu potká, chce se jim samozřejmě co nejdříve vyhnout.

Pokud pokaždé utíkáme od úzkosti, učíme svůj mozek bát se úzkosti. Pokud pokaždé utíkáme od smutku, učíme svůj mozek vidět smutek jako nepřítele. Po malých krůčcích jsme tímto svůj mozek naučili bát se vlastních emocí.  To ve výsledku může skončit tak, že vlastní emoce potlačujeme. A jak to vypadá v praxi? 

„Kritizujeme se, protože cítíme _______. Ale není to náhodou tak, že ______ cítíme ještě víc?“

Cítit se špatně, protože se cítíme špatně, nám nepomůže cítit se lépe. Tak a teď si tuhle větu přečti ještě jednou, prosím. Můžeme se postupně dostat do začarovaného kruhu. A právě proto, když cítíme nepříjemné emoce, se nám zdají být někdy větší a intenzivnější, než doopravdy jsou. A my vnímáme, že trvají déle, než doopravdy trvají.

Ale pojďme si společně uvědomit pár důležitých věcí. Bez emocí se neobejdeme a bez nich náš život není kompletní, nic bychom bez nich necítili. Emoce jsou s námi pořád, a to 24 hodin, 7 dní v týdnu. Emoce totiž ovlivňují nejen to, jak se cítíme, ale i to, jak reaguje naše tělo, jak se tváříme a chováme. 

A proto ti chci říct, že jen TY jsi EXPERTEM na svoje EMOCE. Jenom ty a nikdo jiný. Tak tu naši „expertízu“ začněme využívat.

Nebojme se projevit emoce. Ale začněme postupně. Nevrhejme se do všeho po hlavě. Začít můžeme s tím, že své emoce budeme vnímat, když přijdou, a budeme se snažit si je prožít v daném okamžiku a neodsouvat je na druhou kolej. Protože pokud je prožijeme „teď a tady“, už nás nebudou dohánět a nebudeme nad nimi přemýšlet tak dlouhou dobu jako doteď. Potlačené emoce ve skutečnosti nezmizí, energie z nich v nás totiž zůstává. To ale moc dobře někde uvnitř sebe víme, že?

S emocemi si můžeme vytvořit zdravý vztah, který nebude založen na „nenávisti“ a „nepřátelství“, když přijde něco, co se nám v tu chvíli nelíbí. A můžeme začít s dnešním praktickým tipem. Tak si ho užijme a pamatujme na to, že k vytvoření návyku, že je v pořádku prožívat svoje emoce, je potřeba čas a metoda krůček po krůčku.

PRAKTICKÝ TIP:

Tak a teď se zastavme (3x nádech a výdech) a zeptejme se sami sebe:

– Co teď prožívám?

– Jak se teď cítím?

– Kde jsem?

– Co se mi honí hlavou?

Vezměme si kus papíru a napišme si odpovědi na dané otázky. Tip můžeme zkoušet několikrát denně, když cítíme, že je toho na nás moc, nebo když se nám bude chtít. A proč tohle jednoduché cvičení může být benefiční? Protože ve chvíli, kdy emoce přijde, se dokážeme zastavit a uvědomit si, co se v nás opravdu děje (popis konkrétní emoce). A pokud se naučíme, že je v pořádku s emocemi být a nesnažit se od nich hned utéct ve chvíli, kdy přijdou, začne je náš mozek postupně vnímat jako něco, čeho se nemusí bát. A z nepřítele se stane přítel.  

Tak #nekaslinasebe a #zijkomplexlajf,

Terka 

Logo, company name

Description automatically generated


Zajímá tě toto téma? Projdi si následující odkazy!


autor a grafika: Tereza Hrušková
fotografie: Lucie Bašniarová

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Protáhni se za počítačem

Sedět celý den za počítačem není pro naše tělo ideální, a proto je důležité se průběžně protahovat. Na co se konkrétně při protahování zaměřit? Vsedě protáhni ohybače zápěstí a trapézové svaly. Pravou rukou uchop prsty

Přečti si víc

Co je to mindfulness?

Mindfulness nám pomáhá být plně přítomní – být si vědomi, kde jsme, co děláme a nebýt zahlceni tím, co se děje okolo či uvnitř nás. Mindfulness (česky všímavost) nás tak vede k tomu,

Přečti si víc

Škodí nadváha a obezita lidskému zdraví?

Přejídání může vést k nadváze i obezitě. Jejich negativní vlivy na naše zdraví nebudou pro nikoho asi žádnou novinkou. Pacienti s obezitou se mohou potýkat s vysokým krevním tlakem, diabetem, poruchami štítné žlázy a se spoustou dalších  interních

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.