Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

3 fakta o mlékařství, které jste nevěděli!

Zahleňování

Mezi veřejností stále existuje přesvědčení, že konzumace mléka a mléčných výrobků zvyšuje produkci hlenu v dýchacích cestách. Řada výzkumů však nepotvrdila vztah mezi konzumací mléka a následnou zvýšenou tvorbou hlenu. Rovněž nebyl potvrzen vztah mezi konzumací mléka a výskytem astmatu nebo respiračních onemocnění. Dlouhodobě je však známo, že mléko skutečně na sliznici trávicího traktu vytváří ochranný film, který se po velmi krátké době rozkládá trávením na základní živiny.

Alergie na mléčnou bílkovinu vs. intolerance na mléčný cukr

Bohužel v případě těchto dvou pojmů si mnoho strávníků myslí, že jde o jednu a tu samou věc. Napomáhají tomu i nejmenované obchodní řetězce, které ve svých propagačních materiálech pletou páté přes deváté. Přitom se jedná o diametrálně rozdílná onemocnění, což je podmíněno nejen odlišným mechanismem vzniku a průběhu, ale i rozdílnými možnostmi konzumace mléka a mléčných výrobků. V případě alergie se jedná o imunitní reakci organismu na mléčnou bílkovinu, nejčastěji β-laktoglobulin, αs1-kasein nebo α-laktalbumin. První příznaky této alergie se mohou projevit v průběhu celého života, nicméně nejčastěji jsou poprvé zaznamenány již v prvním roce života a u většiny dětí zpravidla do tří let vymizí. S alergií na mléčnou bílkovinu je spojena i striktní dieta bez mléka a veškerých mléčných výrobků. Mléčné bílkoviny totiž velmi dobře odolávají varu i kysacím procesům. Často se ve spojitosti s alergií na mléčné bílkoviny mluví o náhradě kravského mléka kozím. Tato problematika je vědeckou obcí dlouhá léta diskutována, závěry jsou ale nejednoznačné. I když kozí mléko vykazuje nižší alergenicitu, nelze ho plošně všem lidem trpícím touto alergií doporučit. Oproti tomu jedinci trpící intolerancí na mléčný cukr (laktózu) mají problém s nedostatečnou syntézou enzymu laktázy (tedy tvorbou enzymu, který rozkládá laktózu v ztrávicím traktu), z čehož plyne, že laktóza není v tenkém střevě štěpena na jednodušší cukry a postupuje dál trávicím traktem a následně způsobuje trávicí potíže, jako je nevolnost, plynatost, křeče, průjmové stavy atd. „Výhodou“ laktózové intolerance v porovnání s alergií na mléčnou bílkovinu je, že z jídelníčku nemusí být nutně vyřazeny veškeré mléčné výrobky, jako např. zrající sýry, přepuštěné máslo nebo některé fermentované mléčné výrobky, a to díky sníženému obsahu laktózy. V tomto ohledu byl rovněž ohebný trh a poměrně rychle přispěchal se širokou nabídkou výrobků „lactose free“.

Řecký jogurt

Řecký jogurt byl ještě před několika lety českému spotřebiteli neznámým fermentovaným výrobkem, který se dočkal na našem trhu raketového vzestupu. I přesto je řada lidí přesvědčena, že tento typ jogurtu se od běžného bílého jogurtu liší obsahem tuku. Nikoliv. Řecký jogurt se pyšní vyšším obsahem mléčných bílkovin, jejichž procentuální zastoupení „musí být“ minimálně 5,6 %. Tento minimální podíl bílkovin „musí být“ rovněž u jogurtu řeckého typu, který se od řeckého jogurtu liší technologií výroby, a to tak, že u řeckého jogurtu docílíte zvýšeného obsahu bílkovin odstředěním syrovátky. Naopak u jogurtu řeckého typu se namísto odstřeďování syrovátky pouze přidává koncentrát mléčných bílkovin,z čehož plyne, že na řecký jogurt musíte zpracovat třikrát více vstupní suroviny – mléka. A proč „musí být“ v uvozovkách? V roce 2017 byly pojmy řecký jogurtjogurt řeckého typu zasazeny do české legislativy týkající se mléka a mléčných výrobků, ale o pár let později prošla tato legislativa nutnou změnou na základně protestu Řecka, podle kterého se jednalo o klamání spotřebitele. Pod hrozbou pokuty musely být tyto pojmy z naší legislativy odstraněny. Co k tomu dodat závěrem? České mlékárny drží původní nastavené standardy pro tyto typy jogurtů, přesto neváhejte a čtěte etikety, a to především u zahraničních výrobků. ? 


autor: Lucie Rysová
fotografie: Lucie Bašniarová

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Jsme stvořeni k běhu? #2

Prvním krokem je uvědomění. Natočme se při běhu na kameru. Zepředu, z boku a i zezadu zachytíme nuance, které pomohou diagnostikovat to, co je třeba napravit. A co když tomu nerozumíme? V tom případě sledujme plynulost a symetričnost

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.