Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Jak na lepší trávení? Tyto 4 byliny máte určitě po ruce!

Čeká vás vydatné jídlo či přímo hostina? Nebo už je za vámi a vy se cítíte nafouklí jak horkovzdušný balón, připadáte si jako parní lokomotiva (alespoň tak funíte) a marně hledáte způsob, jak pomoci svému zažívání? Představuji vám několik bylinek, které dost možná máte doma a které vám mohou dobře od potíží pomoci.

Máta peprná

Nejenže skvěle chutná, ale taky pomáhá. Už v dávných dobách bylo zvykem dát si lístek či dva po jídle na zlepšení trávení. Za její příznivý efekt vděčíme zejména přítomnému mentholu, který svým antimikrobiálním účinkem dokáže nejen potlačit nežádoucí procesy v našich střevech, ale má také  zklidňující vliv na křeče trávicí trubice. Mátu můžeme využít při bolestech a meteorismu.   

Meteorismus je nadměrný odchod plynů.

Menthol zlepšuje také vylučování žluči a trávicích enzymů a to již v malém množství. K čemu slouží trávicí enzymy? Jsou to látky, které rozkládají námi konzumované potraviny na menší a menší části, čímž dochází k trávení. A menthol právě tomuto procesu napomáhá. Účinný  může být už třeba jeden mentolový bonbon či trocha čaje. Mátu mohu doporučit po jakémkoliv náročném jídle.

Meduňka lékařská

Tiší úzkosti, bojuje proti stresu, zlepšuje spánek, ale také zkvalitňuje trávení. Silice z této rostliny má totiž protibakteriální účinky, a upravuje tak naši střevní mikrobiotu, ale také klidní křeče, které mohou postihnout trávicí trakt .  Pomoci může také při dyskinezi žlučových cest.  

Dyskineze je zhoršená pohyblivost.

Ta může nastat při poruše souhry mezi smrštěním žlučníku a uvolněním svěračů. Žluč se tak nemůže uvolnit do střeva (do části zvané dvanáctník). Podle mého je bylinka ideální po večeři. Nejenže lépe vytrávíte, ale také vás uklidní a pomůže vám relaxovat. Co by víc člověk potřeboval, než šálek čaje s krásnou citronově-medovou chutí?

Heřmánek pravý

V našem povědomí je zapsán spíš jako bylinka na klidný spánek, přitom je schopnost heřmánku pomáhat při střevních potížích nezastupitelná. Osobně ho volím, když mně jídlo nesedne a kroutím se jak had pod vlivem tónů flétny pouštního zaříkávače. Heřmánek nám pomůže  od křečí a při nejrůznějších onemocněních trávicího traktu. Působí také detoxikačně, neboť pomáhá odstraňovat nebezpečné bakteriální toxiny, klidní bolesti a dysestezie (např. mravenčení, brnění).

Chmel otáčivý

Tato skoro až naše národní rostlina (promiň, lípo,) má úžasné účinky na trávení. Tedy pokud zrovna nevypijete známého nápoje hektolitry. Při mírném popíjení piva, zejména během a po náročném jídle pomohou ve chmelu přítomné chemické látky (zejména hořčiny) zvýšit vylučování střevní šťávy, a naše tělo tak lépe vytráví. Bylo také prokázáno, že působí antimikrobiálně. Kromě svého účinku má chmel i účinky sedativní, zklidňující a pomáhá k lepšímu spánku. Pomůže tak nejen k lepšímu trávení, ale také třeba k odpolednímu šlofíku.

Věřím, že máte doma alespoň jednu z výše zmiňovaných bylin, tak proč ji nezkusit použít při trávicích potížích?


Zajímá tě toto téma? Projdi si následující list četby!


autor: Jindřich Čech
fotografie: Lucie Bašniarová
infografika: Tereza Junková

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Jarní pomazánky

Pomalu se blíží jaro a s ním i pro ně charakteristické bylinky. V tomto článku vám dám tipy na to, jak je zužitkovat do chutné a výživné svačiny, kterou si můžete sbalit i na cesty. Nebojte se zapojit fantazii a použijte

Přečti si víc

Základy správného nakupování

#Zaostřeno na etikety Číst etikety se jednoznačně vyplatí. Přední strany jsou plné lákavých reklamních hesel typu bez cukru, fitness, protein, bez lepku, light, pro děti apod. Ty nás sice na výrobek nalákají,

Přečti si víc

Loono: Tipy pro mužské zdraví

Už za pár dní schová mužská část populace holicí strojky na celý měsíc do šuplíku. Listopad je totiž už tradičně ve znamení mužského zdraví a neoholené tváře v ulicích mají jediný cíl – upozornit

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.