Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Kofein jako spalovač tuku. Stačí šálek kávy místo pilulky?

Spalovače tuku jsou častým pomocníkem především žen, které touží zhubnout přebytečná kila. Má ale jejich užívání význam? 

Pojďme se jako vždy podívat na složení těchto přípravků. Všechny jsou založené především na vysokém obsahu kofeinu, quarany, karnitinu a podobných látek. Co to je a jakou úlohu kofein a ostatní látky hrají? 

Kofein jako nejužívanější stimulant

Kofein byl do roku 2004 považován za doping. Je  rozpustný v tucích a velice rychle a dobře se vstřebává v trávicím traktu. Jeho hladina v krvi se zvýší  za 15–45 minut od požití a naopak klesne do 3–6 hodin o 50–75 %. Z těla je následně vylučován močí. Kofein je prokázanou látkou podporující sportovní výkon a v některých případech zvyšuje vytrvalost, prodlužuje tolerovanou délku zátěže a tlumí pocit bolesti při i po sportovním výkonu. 

Stimulant je psychoaktivní látka povzbuzující centrální nervovou soustavu. 

Po konzumaci kofeinu stoupne hladina stresových hormonů v těle a spustí se stresová odpověď. Co to znamená? Tělo se snaží mobilizovat (uvést do pohotovosti) zvýšené množství energie potřebné pro tzv. boj nebo útěk. Aktivací lipáz (látek štěpících tuky), které jsou citlivé na hormony, dochází ke štěpení tuků uložených v tukových buňkách. Tuky se rozštěpí na menší ,,části´´ a z nich se tak stane volně dostupná forma v  krvi (volné mastné kyseliny), která je připravená na další využití ve svalech nebo orgánech. ALE POZOR – NEZNAMENÁ TO, ŽE DÍKY SPALOVAČI TUKŮ NEBO ŠÁLKU ESPRESSA NUTNĚ SPALUJETE TUK VE ZVÝŠENÉ MÍŘE! Pouze tím zvyšujete příležitost k jeho využití, ale záleží na řadě dalších faktorů. Jedním z rozhodujících faktorů, zdali bude mít tento přípravek pozitivní účinek, je např. správné DÝCHÁNÍ. Správné dýchání ve velké míře ovlivňuje využívání tuků – musí být zajištěn adekvátní přísun kyslíku do tkání. 

Nestačí místo pilulky šálek kávy?

Roli hraje samozřejmě množství kofeinu. Šálek středně silného espressa obsahuje 80–130 mg kofeinu. Obsah kofeinu v jedné kapsli je různý podle konkrétní značky, pohybuje se ale zhruba v rozpětí 120-160 mg, přičemž je často doporučeno vzít si před výkonem kapsle dvě. Pro podporu sportovního výkonu se doporučuje dávka 2-5 mg/kg tělesné hmotnosti, což může být zhruba 200-350 mg čistého kofeinu (záleží na vaší váze). Ale už dávka 150 mg způsobuje u všech lidí citelné účinky. Pro stimulaci sportovního výkonu tedy postačí 1-2 espresso shoty necelou hodinku před tréninkem. V kávě jsou navíc obsaženy další prospěšné látky, které mají synergický účinek (spolupracují spolu) a dokážou příznivě ovlivňovat naše zdraví. 

Mohu se kofeinem předávkovat? 

Ano, ale člověk by musel přijmout 10 g čistého kofeinu, aby došlo k úmrtí. To je pro představu asi 100 šálků kávy naráz. Kofein má ale také nežádoucí účinky – můžete pocítit svalový třes a narušení koncentrace, podráždění zažívacího traktu, nespavost a bolest hlavy. V neposlední řadě způsobuje zvýšené vylučování moči, takže více hrozí  ztráta tělesných tekutin a elektrolytů (minerálů), což je pro sportovce nežádoucí. 

Ve spalovačích jsou obsaženy další výše zmiňované látky např. guarana, která obsahuje 2-3x více kofeinu a má méně nežádoucích účinků nebo také karnitin, jenž funguje obdobně- může pomoci mobilizovat dostupnou uloženou energii a zvýšit míru pravděpodobnosti jejího využití.

Závěrem

Ve sportu mají tyto doplňky jistě své místo, ale vždy je třeba myslet především na to, že jsou to pouze doplňky. Důvodem, proč máme tendence vnímat je spíše negativně, je marketing, který slibuje, že pilulka odvede všechnu práci za vás. Mnozí lidé pak skupují tabletky ve velkém a čekají zázračné výsledky místo toho, aby se zaměřili na změnu svého životního stylu, stravovacích návyků a na četnost a typ pohybových aktivit. Pro člověka, který chce zhubnout a něco na sobě změnit, není klíčem nákup pilulek a hledání zkratek. Základem je vždy strava, pohyb a celkový životní styl. Pokud chce člověk tyto tablety užívat, měl by znát způsob jejich působení a zvážit, zda je opravdu potřebuje. Důležité je také zmínit, že rozhodně nejsou vhodné pro děti, těhotné a kojící ženy a pro osoby se zdravotními potížemi. 


autor: Zuzana Lejčková
fotografie: Lucie Bašniarová
infografika: Tereza Junková

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.