Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Oblíbené potraviny

Proč milovat čerstvé sýry?

Čerstvé sýry se vyplatí zařazovat do jídelníčku pravidelně nejen pro jejich lahodnou chuť, ale i proto, že jsou zdrojem mnoha cenných živin. Jsou to sýry nezrající, které se po prokysání už tepelně neošetřují. Ve výživě člověka hrají důležitou roli, protože jsou velmi kvalitním zdrojem bílkovin, obsahujících esenciální aminokyseliny, vápníku, draslíku a hořčíku. Najdeme v nich i vitaminy řady B. Tuk v sýrech neslouží jen jako nositel chuti, ale je i zdrojem vitaminu A, D a E (vitaminy rozpustné v tucích). Berte na vědomí, že nízkotučné varianty obsahují těchto vitaminů podstatně méně. 

Základními ingrediencemi pro výrobu čerstvých sýrů jsou mléko, smetana, tvaroh, mléčné kultury a sůl. Při dodržení hygieny a správného postupu není potřeba přidávat přídatné látky.

I tak můžeme u čerstvých sýrů narazit na stabilizátory jako je xantan, guma guar, karubin. Jsou to sice děsivé názvy, ale nelekejte se. Jedná se o rozpustnou vlákninu, u které nejsou známy nežádoucí účinky.  To by ale z teorie stačilo, pojďme se teď podívat na konkrétní příklady.

Mým absolutním favoritem je Lučina. Lučina má v sortimentu mnoho variant (a navíc i tu bezlaktózovou), potěší tak téměř každého. Hned v závěsu je Palouček z Lidlu a Boník z Penny. Oba spadají do tzv. privátních značek řetězců, tudíž jsou i za přijatelnější ceny. Lučinu preferuji především díky výživovým hodnotám. Obsahuje totiž více bílkovin a méně tuku a soli než konkurence. A neméně důležité – nejvíc mi chutná. 😀  Když mám chuť na něco „krémovějšího“, sáhnu v obchodě po sýrech značek Gervais nebo Philadephia. To, na co nesmím zapomenout, je cottage – čerstvá sýrová zrna obalená smetanou. Zkoušela jsem jich mnoho, ale vždy se vrátím k tomu od Madety.

Ani u sýrů se nezapomínejte podívat na složení a výživové hodnoty. Zaměřte se především na poměr tuků a bílkovin. Osobně tyto sýry využívám především jako zdroj bílkovin.

Vhodnější zdroj tuků hledám v jiných potravinách. Nejčastěji proto sáhnu po Lučině ve vaničce, ať už po klasické, nebo ve verzi linie. Obě mají stejný podíl bílkovin, ale tuku má odlehčená verze téměř dvakrát méně. To se zejména hodí, když vím, že budu konzumovat během dne tučnější potraviny. Pokud ne, dám si bez výčitek i klasickou variantu. 

Využití čerstvých sýrů se meze nekladou. Nejčastěji je mažu přímo na krajíc chleba, který dále obložím. Dnes  už si bez nich nedovedu představit domácí pomazánky. Hlavní suroviny – čerstvý sýr, koření, cibulka… no a zázrak je na světě. Díky tomu, že vyměníte máslo a majonézu za sýr, ušetříte kalorie. Navíc přijmete více bílkovin, a budete tak déle syti. Hodí se i jako součást náplní různých koláčů nebo na zjemnění omáček či polévek.


Zajímá tě toto téma? Projdi si následující odkazy!

autor: Sabina Farková
grafika a fotografie: Lucie Bašniarová, Zuzana Lejčková

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Priorita zdraví

Proč někteří lidé denně potřebují citáty slavných k nakopnutí a jiní ne? Jak to, že se někomu ráno vstává lehce a někdo potřebuje pět budíků, aby se zvedl z postele? Proč se jeden podívá

Přečti si víc

Low-carb vs. low-fat dieta

Tematika moderních diet je již léta celosvětovým trendem, který se nesmyslně rozmohl u téměř všech věkových skupin. Nejedná se pouze o mladistvé a jedince procházející pubertou, ale mluvíme také o maminkách, sportovcích, nicméně i o dětech,

Přečti si víc

Zajímavosti z dialýzy

Mám zkušenosti s prací v dialyzačním středisku, a proto bych se s vámi o ně chtěla podělit. U zdravého člověka ledviny slouží k filtraci krve, zbavují tělo nepotřebných látek a nadbytečných tekutin. Pokud dojde k selhávání ledvin z jakéhokoliv důvodu,

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.