Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Průmyslově zpracované potraviny. Na jaké skupiny se dělí?

Víte, co spojuje kuřecí nugetky, zmrzlinu, mraženou pizzu či různé snídaňové cereálie? Že ne? Všechny tyto potraviny jsou zástupci průmyslově zpracovaných potravin, někdy také označováných jako vysoce technologicky zpracované.

V dnešní době většina českých obyvatelve větší či menší míře konzumuje právě tyto průmyslově zpracované potraviny. Takové výrobky se dají konzumovat bez jakékoliv úpravy nebo s vynaložením většího množství naší energie, a to v případě, kdy si koupíme výrobek chlazený, mražený, dehydratovaný či konzervovaný.

Proč jsou tyto výrobky tak oblíbené?

Především díky jejich dlouhé trvanlivosti –  doma ve spíži či v mrazáku vydrží minimálně pár týdnů a v případě potřeby po nich můžeme kdykoliv sáhnout. Někomu by u tohoto druhu potravin mohl vadit velký počet éček, různých konzervantů, stabilizátorů apod. Bez této konzervace by nám tyto potraviny ale moc dlouho nevydržely a místo toho, aby nás lákaly na svou krásnou vůni a chuť, by nás odpuzovaly svým zápachem a nevábnou barvou. V jednom z mých předchozích článků si můžete přečíst o velmi známém dusitanu sodném (E250) a jeho významu v uzeninách.

Častá konzumace vysoce zpracovaných potravin může mít svá rizika a je často dávána do souvislosti s trávicími potížemi, sníženou imunitou, vysokým krevním tlakem, cukrovkou 2. typu, nádorovými onemocněními a hlavně s nadváhou a obezitou. 

Na jaké skupiny se podle stupně zpracování potraviny dělí?

Klasifikační systém NOVA klasifikuje všechny potraviny podle povahy, rozsahu a účelu průmyslových procesů, kterým podléhají. Jedná se o fyzikální, biologické a chemické techniky používané pro oddělení potravin od přírody před jejich konzumací nebo jiným zpracováním na jídlo. Systém klasifikace NOVA rozděluje všechna jídla a potravinářské výrobky do čtyř skupin. Domácí úprava potravin není brána jako průmyslová, proto zde není zahrnuta.

SKUPINA 1 | Nezpracované a minimálně zpracované potraviny

SKUPINA 2 | Zpracované kulinářské ingredience

SKUPINA 3 | Zpracované potraviny

SKUPINA 4 | Ultra zpracované potraviny

Nezpracované a minimálně zpracované potraviny –  těmto produktům je zvýšena trvanlivost, ponechána co nejvyšší výživová hodnota a je jimi ulehčena příprava výsledného jídla. Patří sem sušení, mrazení, chlazení, vakuování, filtrace, drcení, dělení, tepelné ošetření, pasterizace a fermentace. Takto můžeme získat třeba mražené ovoce a zeleninu, chlazené maso, jogurty, vejce, čerstvé těstoviny, koření, kávu nebo čaj.

Zpracované ingredience – spadají sem pomocníci pro přímé využití v kuchyni. Jedná se o různé druhy olejů, máslo, sádlo, cukr, cukerné sirupy, melasu, med, škroby a také sůl. 

Zpracované potraviny – vznikají kombinací první a druhé skupiny. Výrobci se pouštějí do dalších technologických úprav, aby ještě více prodloužili životnost výrobků a zvýšili senzorickou kvalitu potravin. Výsledkem jsou produkty s jednoduchým složením, jako je konzervovaná zelenina, ovoce či luštěniny, solené ořechy, sýry, šunky, rybí konzervy, solené, sušené nebo uzené maso, pivo, víno a čerstvý chléb.

Ultra zpracované potraviny – jsou z hlediska výživy člověka brány jako rizikové. Řadíme sem nealkoholické nápoje, sladké a slané pochutiny, hotové mražené pokrmy. Ultra zpracované potraviny obsahují antioxidanty, konzervanty, stabilizátory a dále také látky zvýrazňující chuť a vůni, barviva, sladidla apod. Pro výrobu ultra zpracovaných potravin se využívají procesy, které nelze v domácích podmínkách vytvořit. Cílem je vytvořit lákavé a chutné produkty, které budou baleny do atraktivních obalů. Obvykle krom aditiv obsahují  i velké množství soli, cukru.  Jejich konzumace je spojena se zvýšeným rizikem rakoviny a různých civilizačních chorob, jako je obezitacukrovka a současná podvýživa v oblasti mikronutrientů a vitamínů.


Proč dát přednost minimálně zpracovaných potravinám?

Základní a minimálně zpracované potraviny jsou zajímavé především z hlediska obsahu zdraví prospěšných látek. Jsou zdrojem bílkovin, sacharidů, tuků, vlákniny, vitaminů i minerálů. Snadno z nich poskládáme zdravý jídelníček tak, abychom svému tělu poskytli dostatek všech živin. Dále budeme mít také mnohem více energie a zlepší se nám i nálada. Největší výhodou je úspora peněz, protože když budeme vařit ze sezonních a základních potravin, poděkuje nám jak naše peněženka, tak i naše zdraví a v neposlední řadě také životní prostředí.


Jak často konzumovat nezpracované a minimálně zpracované potraviny a zpracované kulinářské ingredience?


Potraviny z těchto skupin jsou více než vhodné ke každodenní konzumaci. Musíme mít ale na paměti, že čím méně je potravina zpracovaná, tím lépe pro naše tělo. Vysoce zpracované potraviny do zdravého jídelníčku nepatří, a proto jejich konzumaci nepodporujme.


Zajímá tě toto téma? Projdi si následující odkazy!


autor: Adéla Jirušová
fotografie: Lucie Bašniarová
infografika: Tereza Junková

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Zajímavosti z dialýzy

Mám zkušenosti s prací v dialyzačním středisku, a proto bych se s vámi o ně chtěla podělit. U zdravého člověka ledviny slouží k filtraci krve, zbavují tělo nepotřebných látek a nadbytečných tekutin. Pokud dojde k selhávání ledvin z jakéhokoliv důvodu,

Přečti si víc

Základy správného nakupování

#Zaostřeno na etikety Číst etikety se jednoznačně vyplatí. Přední strany jsou plné lákavých reklamních hesel typu bez cukru, fitness, protein, bez lepku, light, pro děti apod. Ty nás sice na výrobek nalákají,

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.