Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Průvodce grilováním: Jak poznat kvalitní potraviny na gril?

Po chladném a deštivém květnu je až k neuvěření, že jsme se konečně dočkali léta. Schválně – co první se vám vybaví při pomyšlení na léto? Je to teplo, koupání, sluníčko, moře, nebo snad grilování? Grilování k létu prostě patří! Osobně ho vnímám spíše jako společenskou akci, u které se sejde rodina, skupina přátel nebo kolegů. Pojďme se teď společně mrknout na výrobky určené či vhodné na gril.

Během poslední doby se nabídka výrobků určených primárně ke grilování opravdu rozrostla přes různé druhy sýrů a masných výrobku až po veganské/vegetariánské alternativy. I zde bychom měli výrobky otáčet, pročítat jejich složení a neměli bychom se nechat zlákat líbivým obalem. Především bychom se měli zaměřit na tuky a bílkoviny. Pojďme to ale vzít postupně.

Jak na maso, klobásky nebo alternativy?

U masa se zaměřte na jeho tučnost. Na grilování jsou ideální méně tučná až středně tučná masa. Čím méně tuku maso obsahuje, tím méně ho potenciálně může odkapat do plamene. A nebojte se dát šanci i rybám! Je na vás, jestli si vyberete ty naše nebo mořské.

U masných výrobků mám pouze dvě rady: vybírejte především takové výrobky, které mají co nejvyšší podíl masa a zároveň neobsahují zbytečně mnoho soli. Opět a stále dokola – číst složení a výživové údaje se vyplatí.

U alternativ masa sledujte především obsah bílkovin! Nemasem ve stravě primárně nahrazujeme právě bílkoviny, ne tuky. 

Nabídka je velmi pestrá: od plátků na gril až po bezmasé klobásky. A abych nezapomněla, na gril můžeme hodit i marinované tofu, seitan nebo tempeh. Mňam!

Marinády: ano, nebo ne?

Ano! Podle mě je lepší volit především ty domácí, u kterých známe složení a obsah soli. A pokud jde o kupované marinované, ideálně volte ty od prověřeného řezníka.

A co sýry?

Čím více tuku, tím více se sýr roztéká a táhne. Jenže čím více tuku, tím méně bílkovin. U hermelínu doporučuji sáhnout po verzi figura, čímž lze ušetřit necelých 10 g tuku. Sýry je zároveň potřeba jíst trochu rychleji, aby zbytečně neztuhly. U sýrů na gril (halloumi, balkánský sýr, feta) dávejte pozor na množství soli. U takto slaných sýrů totiž není vůbec složité překročit i více než půlku denního limitu. 

Je grilování zdravé?

Asi vás teď hodně zklamu, ale grilování patří obecně k nejhoršímu způsobu tepelné úpravy. Jak si tedy počínat, abychom grilovali „bezpečněji“?

Držte se několika pravidel: 

  • Před každým grilováním zkontrolujte čistotu vašeho grilu a náčiní ke grilování.
  • Vybírejte kvalitní palivo.
  • Vyvarujte se přímého styku plamene s potravinou
  • Zamezte odkapávání tuku do plamene či rozpáleného grilu. Ten je totiž nejčastějším zdrojem nebezpečných látek, které při grilování vznikají. (tuk odkape na rozžhavené uhlíky či přímo do grilu → vzniknou nebezpečné chemické látky → částečné zachycení těchto látek na potravině) 

Grilujte s mírou a bezpečně!


autor: Sabina Farková
fotografie: Lucie Bašniarová
infografika: Tereza Junková

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Ovesná kaše, jak ji neznáte!

Je ovesná kaše mezi tvými obvyklými snídaňovými variantami, ale už tě její klasické provedení nebaví? Máme pro tebe tip, jak uvařit kaši ke snídani, tak trochu jinak.Navíc potřebné ingredience seženeš na jednom

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.