Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Sezónní plodiny

#Jaro a začátek léta

Sezónní plodiny, které zařadíme do našeho jídelníčku, našemu tělu přinášejí spoustu výhod, jelikož jsou zdrojem mnoha významných vitaminů a minerálních látek. Přesně proto jsme pro vás vybraly několik plodin, které jsou u nás dostupné na jaře a začátkem léta. Tak šup na trhy!

Květák neboli karfiol je jednoletá košťálová zelenina. Díky vysokému obsahu vlákniny nás květák zasytí na delší dobu. Bohatý je především na vitaminy C a K a na kyselinu listovou, dále také na minerální látky jako draslík, vápník a hořčík. Někteří lidé mohou po konzumaci květáku trpět nadýmáním, což lze částečně zmírnit přidáním kmínu. Nahořklou až lehce štiplavou chuť způsobují glukosinoláty (sekundární metabolity rostlin), které mají mnoho pozitivních účinků na lidské zdraví. V případě užívání léku Warfarin je potřeba konzumaci květáku částečně omezit právě kvůli vyššímu obsahu vitaminu K, který blokuje účinky tohoto léku.

Ředkvičky patří mezi potraviny s nízkým glykemických indexem i nízkou energetickou hodnotou. Jejich palčivou chuť opět způsobují glukosinoláty. Těmito látkami se rostlina brání před škůdci, ale pro nás jsou naopak zdravotně přínosné. Ředkvičky se dají konzumovat jen tak či jako součást různých salátů nebo pomazánek. Věděli jste, že ředkvičky můžete i hojně využít v teplé kuchyni? Nebojte se je hodit na pánev nebo do trouby. K sehnání jsou ředkvičky hned začátkem jara, a to nejen červené, ale i fialové, růžové, žluté či bílé.

Jahody. Málokdo si pod pojmem souplodí nažek, které vytváří nepravý plod na šťavnatém zdužnatělém květním lůžku, představí jahody. Řekli byste, že jahody obsahují více vitaminu C než citrusy? Vyčnívají také obsahem minerálních látek jako draslík, železo, hořčík a vápník a vysokým obsahem kyseliny listové. Nejoblíbenější je stará česká odrůda Karmen. Jahody se dnes nepěstují jenom klasickým způsobem na slámě, ale i pomocí moderní metody pěstování ve výšce. Velkou výhodou je, že jahody můžete pěstovat i sami. K dostání jsou i převislé odrůdy, které není problém vypěstovat třeba v květináči na balkóně. Využití jahod je v podstatě neomezené – lze z nich udělat koláče, knedlíky, džemy, kompoty, saláty, pyré… no máme pokračovat?

Jarní cibulka je oblíbená díky své zelené nati. To ale neznamená, že v kuchyni nemůžeme použít i její bílou část. Sklízí se předčasně – v době, kdy rostlina v zemi ještě nestihla vytvořit zralou cibuli.
Zdravotní benefity se dají najít i u této zeleniny. Je bohatá na antioxidanty, má spoustu vitaminu C, pomáhá nám udržovat správnou hladinu cholesterolu a také hodnotu krevního tlaku. Jelikož je jarní cibulka příbuzná s cibulí a česnekem, má také antivirotické a antimikrobiální účinky. Využít ji lze do různých pomazánek, do slaných koláčů či jen jako ozdobu, aby bylo v pokrmu „něco zeleného“.

Chřest by se dal nazvat specialitou posledních pár let, kdy se zvyšuje jeho obliba. Sezóna začíná v dubnu a končí v červnu. Domácí produkce pochází z Hostína u Vojkovic, případně je chřest dovážen ze Slovenska. Nejde o dvě různé odrůdy, ale o odlišný způsob pěstování, kterým docílíme toho, že jeden je bílý a druhý zelený. Bílý chřest roste zahrabaný v zemině bez přístupu světla, má silnější vláknitou strukturu, ale zato jemnější chuť. Zelený chřest se pěstuje nad zemí, tudíž působením světla vzniká zelené barvivo chlorofyl. Je výraznější a má jemnou slupku, takže není potřeba ho loupat. To je magie, co? Chuť chřestu dodává aminokyselina s názvem asparagová kyselina. Při odbourávání této kyseliny vznikají látky, které moči dávají specifický zápach. Chřest je bohatý na vitaminy skupiny B a na minerální látky, jako jsou draslík, vápník a hořčík. Vyšší spotřebě chřestu by se měli vyvarovat lidé trpící onemocněním dna, jelikož při odbourávání vzniká velké množství močové kyseliny. Využití se meze nekladou – lze ho využít do rizota, s holandskou omáčkou, případně jako přílohu k masu.

Jezme pestře a do svého jídelníčku zařazujme lokální a sezónní plodiny. Ovoce a zelenina by vždy měly mít své pevné místo v naší stravě v různých formách v jídelníčku každého z nás. Budeme rády, když se seznamem našich čtyř favoritů inspirujete a dáte jim šanci.


Zajímá tě toto téma? Projdi si následující odkazy!


autor: Sabina Farková, Adéla Jirušová
fotografie: Lucie Bašniarová

Nemůžeš se našich článků nabažit? Přihlaš se k odběru

Každý měsíc ti zašleme výběr těch nejlepších článků přímo na tvůj e-mail

Přečti si naše další články

Vše o detoxu #3

Přirozený detox Přirozený způsob je často ten správný. U detoxikace to platí dvojnásob. Ve svých předchozích článcích jsem se snažil ukázat, že „lámat detox přes koleno“ není vždy dobrý nápad, neboť

Přečti si víc

Květákové placičky

(12 ks) Květák v současné době velmi často vídáme jako náhradu přílohy (jako tzv. květákovou rýži). A jsme znovu u těch sacharidů. Bát se jich nemusíme, opravdu. Musíme jen nastavit správné množství a vše půjde,

Přečti si víc

Chceš dostávat naše články přímo do mailu? Tak se přihlaš k odběru!

Děkujeme ti za odebírání
našeho newsletteru

Každý měsíc se můžeš těšit na vybrané články,
které ti pošleme přímo na tvůj zadaný mail.